Saturday, January 13, 2018

raspuns la intampinarea inspectiei judiciare din Romania marginala, scoasa de CSM din sfera dreptului Uniunii Europene


Î.C.C.J. – Completul de 5 judecători



DOSARUL NR. nr.1479/1/2017

Materia: Civil

Stadiul procesual al dosarului: recurs

Obiectul dosarului: abatere disciplinară magistraţi

NCPC (hot.3J/2017-Consiliul Superior al

Magistraturii – Secţia pentru judecători)

Complet: Completul de filtru – Civil 1











DOMNULE PREŞEDINTE,







          Subsemnatul MANEA GHEORGHE, general de brigadă magistrat, judecător la Curtea Militară de Apel Bucureşti, cu domiciliul ales la Curtea Militară de Apel Bucureşti, Şoseaua Progresului nr.41, sectorul 5, Bucureşti,

în contradictoriu cu Inspecţia Judiciară Bucureşti, Bulevardul Regina Elisabeta, nr.40, sectorul 5, în dosarul nr.1479/1/2017,

          în conformitate cu art.490 alin.(2) cu referire la art.471 alin.(6) din C.proc.civ. depun



RĂSPUNS LA ÎNTÂMPINAREA



          Inspecţiei Judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii, formulată în dosarul nr.1479/1/2017 privind recursul meu declarat împotriva hotărârii nr.3 J din 15 martie 2017 pronunţată de Secţia pentru judecători în materie disciplinară a Consiliului Superior al Magistraturii în dosarul nr.32/J/2016, comunicată mie la data de 27.06.2017, astfel:



          I.A. Nu rezultă deloc din întâmpinarea intimatei dacă Inspecţia Judiciară ar recunoaşte  existenţa unui drept al justiţiabilului (inculpatului) la un judecător determinat strict în conformitate cu legislaţia naţională, drept care guvernează domeniul alcătuirii în concret a completului de judecată, ca parte a dreptului său la un proces echitabil – dreptul la un tribunal stabilit de lege, prevăzut în Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, art.6 paragraful 1 şi consacrat prin hotărârile Curţii Europene aşa cum au fost ele arătate în cererea de recurs.

          B. Nu rezultă explicit din respectiva întâmpinare dacă intimata Inspecţie Judiciară consideră că încălcarea acestui drept fundamental al inculpatului, ca nulitate absolută a desfăşurării procesului penal, şi, în general, dacă încălcările drepturilor constituţionale sau recunoscute prin Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, privitoare la competenţă, organizare judiciară şi procedură, pot fi asanate, acoperite, îndreptate sau pur şi simplu lăsate la aprecierea puterii judecătoreşti, care prin hotărâri de respingere a sesizării unor astfel de încălcări flagrante ale dispoziţiilor legislaţiei naţionale, dispoziţii  care dau substanţă, concretizează respectivele drepturi fundamentale, schimbă conţinutul respectivelor dispoziţii, transformând„sine die” garanţia reală a normei de organizare judiciară în „pseudo-garanţii” personale, izvorâte din prezumata „justă apreciere” a conţinutului şi întinderii respectivului drept fundamental, apreciere întemeiată pe prezumata „juris et de jure” a înţelepciunii omnipotente a hotărârilor judecătoreşti (ştiu ei judecătorii ce fac, iar dacă cumva greşesc, există suficiente căi de înlăturare a urmărilor păgubitoare), sau nu.

          În acest sens, după părerea mea, este măcar criticabilă afirmaţia din paragraful 7 al paginii 2 al întâmpinării, în conformitate cu care ar fi lipsită de importanţă părerea judecătorului cu privire la norma de organizare judiciară şi de constituire a completului de judecată în concret, atâta timp cât prima declaraţie de abţinere a acestuia formulată pe temeiul interpretării legalităţii constituirii completului de judecată a fost respinsă.

          Mă întreb, cu titlu de amară curiozitate, a cui părere ar fi plină de importanţă dacă cea a judecătorului cauzei este lipsită de importanţă la efectuarea unei judecăţi, cea a judecătorilor care judecă în accesorii şi adiacente incidente sau aceea a judecătorilor detaşaţi în forumuri, sau mecanisme administrative sau administrativ-judiciare, care nu semnează „minute de băgare în puşcărie” a inculpaţilor ci doar gestionează, prin „interpuşi” drepturile fundamentale ale justiţiabililor, îndepărtaţi şi detaşaţi de responsabilitatea soartei lor ?

          Nu trebuie pierdut din vedere mai ales faptul că dosarul nr.37/751/2014 al Curţii Militare de Apel Bucureşti se judeca în ultimă instanţă şi că dacă eu m-aş fi exprimat în sensul firesc şi asumat public şi consecvent,în toate hotărârile pronunţate şi în toate discuţiile profesionale purtate, al prevederii în legea penală a faptei de conducere pe drumurile publice a unui vehicul având în sânge o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte limita legală, acea hotărâre de revocare a suspendării condiţionate a pedepsei de 2 ani închisoare anterioare ar fi fost pusă de îndată în executare, iar invocarea dreptului prevăzut în art.6 paragraful 1 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului ar fi devenit iluzorie în efecte.

          Această abordare „formalistă” a procedurii penale este cel puţin păguboasă, dacă nu destructivă pentru justiţia reală, pentru că principiul : „judecă, condamnă, pune în executare şi pe urmă vedem noi ce se va face prin contestare”,  care se încearcă a se impune judecătorului care a observat încălcarea dreptului la un proces echitabil, de către Inspecţia Judiciară şi de către Consiliul Superior al Magistraturii, nu este propriu unui stat de drept, care astfel ar căuta  pentru cetăţenii săi,  nu respectarea de garanţii pentru prezervarea drepturilor,  ci remedii pentru a repara încălcarea lor.

          Eu aş fi înclinat să numesc această abordare ca fiind „Sindromul Ceauşescu”, caracterizată esenţial de faptul că acţiunea  „de dincolo de lege” a organelor judiciare este justificată prin „comandamente sociale”, iar judecătorilor li se arată o iluzorie „impunitate”, sprijinită pe atitudinea „participativ-complicitară” a  altor colegi judecători, materializată în hotărâri cu aderenţă, cu adresabilitate la cazuri de „incompatibilităţi” şi nu la cazuri de „respectare a drepturilor omului”.

          Judecătorul unei cauze determinate, adică judecătorul aflat în exercitarea funcţiei sale constituţionale, prin grija şi protecţia acestei Constituţii, este independent şi se supune numai legii şi nu şi interpretărilor sau constrângerilor administrative, ori părerilor colegilor lui, opiniilor de conjunctură sau de anturaj şi tocmai de aceea, în activitatea de judecată acest judecător ar trebui să caute  doar respectarea „dreptului” şi nu zona de confort emoţional, satisfacerea nevoii lui de împlinire a sentimentelor „de acceptare” socio-profesională şi de apartenenţă la grup sau anturaj.



          C. Nu ştiu de ce este atât de „evident” faptul că art.111 alin.(9) din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti nu instituie o prioritate în modalitatea de „constituire a Completului de divergenţă”, aşa cum  ar susţine recurentul, când de fapt „recurentul nu susţine deloc” faptul că problema priorităţii în constituirea completului de divergenţă ar fi reglementată de către Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, ci  a susţinut permanent şi încă susţine că această chestiune este reglementată de Legea nr.304/2004 prin art.17 alin.(2) ale cărei dispoziţii au fost preluate „ad-literam” de către respectivul Regulament.

          După părerea mea, Consiliul Superior al Magistraturii şi Inspecţia Judiciară au mutat problemamodului de constituire a completului de divergenţă din legislaţia primară în legislaţia terţiară tocmai pentru a evita mecanismele legale de stabilire a înţelesului unei norme de lege cuprinsă (adică Decizia în interesul legii sau Hotărârea preliminară), singurele lăsate de lege la îndemâna judecătorilor, pe care eu le-am invocat în apărare  cu prilejul judecării pe fond a abaterii disciplinare reţinute în sarcina mea, şi pentru a da „sens şi putere” demersului lor de a stabili (prin Direcţia Legislaţie, Documentare şi Contencios şi prin hotărârea pronunţată) a însuşirii de a fi „nejustificate” sau „justificate” declaraţiile de abţinere luate în vizorul cercetării.

          Mai mult, există o practică judiciară constantăde 5 (cinci) ani la Curtea Militară de Apel Bucureşti de alcătuire a completului de divergenţă în conformitate cu opinia ordinii prioritare, care niciodată nu a fost negată sau discutată în mod instituţional şi procedural, lucru care mă face să cred că opţiunea pentru punctul de vedere al compunerii completului de divergenţă în contra ordinii de prioritate este una mai degrabă emoţională decât raţională şi instituţional corectă.

          La fel de neînţeleasă pentru mine rămâne consecvenţa în susţinerea „punctului de vedere” al „ordinii indiferente” a constituirii completului de divergenţă, exprimat de vechiul Consiliu Superior al Magistraturii, transmis Curţii Militare de Apel Bucureşti cu adresa nr.6765 din 9 mai 2016 şi reţinut ca temei de răspundere a mea pentru nerespectarea lui în hotărârea nr.3 J din 15.03.2017 a Secţiei pentru judecători în materie disciplinară a noului C.S.M., şi aceasta după ce prin adresa nr.7307/2017 din 11.04.2017 noul Consiliu Superior al Magistraturii a comunicat Curţii Militare de Apel Bucureşti că „dispoziţiile legale nu conferă Consiliului Superior al Magistraturii competenţa în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor procesual-penale în materia constituirii completului de divergenţă şi că această competenţă nu se poate dobândi nici pe cale interpretativă”, adică fix pe dos faţă de punctul de vedere exprimat în adresa nr.6765 din 9 mai 2016, care a stat la baza stabilirii caracterului nejustificat al declaraţiilor mele de abţinere şi care, după dezicerea Consiliului Superior al Magistraturii  de el, a fost preluat acum de Inspecţia Judiciară ca „adevăr evident” cuprins în Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti şi despre care „nu ar mai trebui să discutăm”.

          Dar, despre zecile de hotărâri judecătoreşti date de Curtea Militară de Apel, întotdeauna în contra acestui punct de vedere, timp de 5 ani, şi care au fost şterse din istoricul discuţiei într-o după-amiază, când la Curtea Militară de Apel Bucureşti venise un alt preşedinte şi când se constituise o „morişcă achito-condamnatoare”, ce scosese de sub judecată,  prin achitare directă  în 42 % din cauzele cu care fusese investită instanţa,sau prin alegere discreţionară după bunul plac al judecătorilor care stabileau datele de ieşire în divergenţă sau de repunere pe rol a cauzei, de ce oare nu se vorbeşte nimic în întâmpinarea referitoare la caracterul „nejustificat” al declaraţiilor mele de abţinere ?



          II. Nu profită deloc „tăcerea întâmpinării” cu privire la modul în care, după ce s-a constatat lipsa „evidentă” a ordinii de prioritate şi s-a optat (abuziv) pentru întregirea completului de divergenţă după  criteriul referitor la judecătorul din planificarea de permanenţă, s-a trecut la constituirea acestui  tip de complet, încălcând chiar şi regulile acestei clamate întregiri prilej cu care au fost lăsate în afara luării în considerare totalitatea normelor legale naţionale care guvernează această constituire, în acest nou tip de interpretare.

          Astfel, în întâmpinare nu se vorbeşte nimic despre faptul că,  dacă sub reglementarea vechiului Regulament de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti (Hotărârea Consiliului Superior al magistraturii  nr.387/2005) completul de divergenţă se întregea cu judecătorul din planificarea de permanenţă din ziua repunerii pe rol pentru judecată, sub reglementarea noului R.O.I.I.J. (H.C.S.M. nr.1375/2015), aplicabil în speţă, completul de divergenţă se întregeşte cu judecătorul din planificarea de permanenţă din ziua ivirii incidentului.

          În dosarul nr.37/751/2014 al Curţii Militare de Apel Bucureşti incidentul divergenţei s-a ivit în data de divergenţă 17.02.2016, iar cauza a fost repusă pe rol pentru judecată pe data de 17.03.2016.

          În loc să se aplice dispoziţiile H.C.S.M. nr.1375/2015 şi să se întregească completul de divergenţă cu judecătorul din planificarea de permanenţă aferentă zilei de 17.02.2016 (respectiv colonelul Udrea Constantin, care considera că fapta de conducere pe drumurile publice a unui vehicul cu alcoolemie ce depăşeşte limita legală nu mai este prevăzută de legea penală, întocmai ca judecătorul colonel Stancu Radu şi astfel urma să îl achite pe inculpat, în baza art.16 alin.(1) lit.b) teza I C.proc.pen. aşa cum s-a şi întâmplat prin decizia nr.13/2017) completul de divergenţă a fost întregit cu judecătorul din planificarea de permanenţă din data de 17.03.2017 (adică cu mine, care consider că fapta de conducere pe drumurile publice a unui vehicul cu o alcoolemie care depăşeşte limita legală este încă prevăzută de legea penală, întocmai ca judecătorul colonel Chiţu Victor, şi astfel urma să îl judecăm pe inculpat, să constatăm necesară revocarea pedepsei de doi ani închisoare suspendată anterior condiţionat şi să dispunem executarea ei în penitenciar, aşa cum se scrie în opinia separată a deciziei nr.13/2017).

          Pentru a pune în ordine aceste lucruri trebuie observate doar data intrării în vigoare a H.C.S.M. nr.1375/2015 (28.12.2015), încheierea de constatare a divergenţei din data de 17.02.2016 aflată în dosarul nr.37/751/2014 al C.M.A.B. şi planificarea de permanenţă pentru data de 17.02.2016, aflată la fondul de documentare al cauzei (în care eu eram al treilea judecător chemat la întregire, chiar al patrulea dacă nu se măsluia această ordine prin hotărârea Colegiului de conducere al Curţii Militare de Apel Bucureşti din data de 16.02.2017).

          De altfel, printr-o „întâmplare” (şi prin nerespectarea modului de întregire a completului de divergenţă, din nou), după suspendarea mea provizorie din funcţia de judecător completul de judecată de divergenţă din cauza cu nr.37/751/2014 a fost întregit cu judecătorul colonel Udrea Constantin, iar inculpatul plt.(r) Tertereanu Gigi-Marian, prin Decizia nr.13/2017a fost „achitat” pentru că fapta de conducere a unui vehicul pe drumurile publice, cu o alcoolemie ce depăşeşte limita legală, în opinia judecătorilor cauzei colonel Stancu Radu şi colonel Udrea Constantin nu mai este prevăzută de lege, în timp ce, în opinia separată, judecătorul colonel Chiţu Victor, care consideră că fapta este încă prevăzută de legea penală (şi căruia ar fi trebuit  să mă alătur eu dacă nu stăruiam în declaraţiile de abţinere) a apreciat că faţă de inculpat trebuia dispusă revocarea pedepsei de 2 ani închisoare pronunţată anterior şi suspendată condiţionat şi dispusă executarea acesteia în penitenciar.

          A achita sau a condamna la doi ani de închisoare cu executare în penitenciar un inculpat, în funcţie de o toană, de un moft, de un capriciu, de greşeala unui grefier care întocmeşte procesul verbal de întregire a completului de divergenţă, sub coordonarea unui judecător insuficient de dedicat aflării înţelesului real al unei norme, este tot un lucru, este egal, este indiferent sub raportul desfăşurării legale a judecăţii ?

          Eu, în calitate de judecător neaparţinător cauzei după regulile naţionale de stabilire a completului de judecată în concret, nu ader la o astfel de opinie.



          III. Nu în ultimul rând, în ultimul paragraf al motivării, Inspecţia Judiciară susţine că s-a făcut de către Consiliul Superior al Magistraturii o corectă individualizare a sancţiunii, ţinând cont de toate împrejurările existente în cauză.

          O sancţiune disciplinară, oricât ar fi ea de mică, de neimportantă, de neînsemnată, nu este niciodată potrivită spre a fi aplicată unui judecător cinstit, care a stăruit în respectarea drepturilor omului (chiar şi când acest om era un inculpat si fusese sannctionat pentru infractiunea dedusa judecatii cu fix 3400 lei , adica de 30 de ori mai bland decat judecatorul care ramanea neinduplecat in judecarea partii doar in conformitate cu drepturile omului stabilite in Conventia Europeana), asumându-şi pierderi materiale,conştient şi corect calculate, în cuantum de  peste 130.000 lei, şi morale, nedeterminate, prin străruinţă într-o conduită profesională responsabilă şi dedicată ideii de justiţie corect şi până la capăt înfăptuită.



          Pe cale de consecinţă cer să respingeţi ca nefondate susţinerile din întâmpinare, să admiteţi recursul formulat şi rejudecând, să casaţi Hotărârea nr.3 J din data de 15 martie 2017 pronunţată de Secţia pentru judecători în materie disciplinară a Consiliului Superior al Magistraturii în dosarul nr.32/J/2017 şi să înlăturaţi sancţionarea mea disciplinară şi consecinţele ei.







Judecător,

General de brigadă magistrat

MANEA GHEORGHE