Saturday, January 13, 2018

recurs la hotararea de suspendare disciplinara


ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

Completul de 5 judecători







DOMNULUI  PREȘEDINTE

al Completului de 5 judecători al Înaltei Curții de Casație și Justiției







          Domnule președinte,

          Subsemnatul, general de brigadă magistrat Manea Gheorghe, judecător în cadrul Curții Militare de Apel București, cu domiciliul ales la Curtea Militară de Apel București, Șoseaua Progresului nr.41, sectorul 5, București,



X



în baza art.488 alin.(1) punctul 8 din C.pr.civ. rap.  la art.51 alin.(3) din Legea nr.317/2004, declar



R E C U R S



împotriva Hotărârii nr.3J a Secției pentru judecători în materie disciplinară a Consiliului Superior al Magistraturii, pronunțată la data de 15 martie 2017 în  dosarul nr.32/J/2016.



în contradictoriu



cu Inspecția Judiciară a Consiliului Superior al Magistraturii, cu sediul în București, B-dul Regina Elisabeta nr.40, sector 5,



X



hotărâre prin care s-a dispus împotriva mea sancțiunea disciplinară constând în „suspendarea din funcția de judecător pentru o perioadă de 3 luni” pentru săvârșirea abaterii disciplinare prevăzută de art.99 lit.i) varianta a II-a din legea nr.304/2004.



          Hotărârea este nelegală și netemeinică.

         

          1.Astfel, așa cum rezultă din motivarea hotărârii, la pagina 22 paragraful 2, Secția a apreciat că faptele mele constând în:

 1. formularea de cereri de abținere, în mod repetat și nejustificat, cu invocarea succesivă a unor motive de abținere identice, deși situațiile invocate erau preexistente datei la care a formulat prima declarație de abținere,

2. formularea de cereri de recuzare a membrilor completului investit cu soluționarea cererii de abținere,

3. precum și acordarea unor termene de judecată succesive pentru soluționarea cererilor de abținere și recuzare,

se circumscriu laturii obiective a abaterii disciplinare prevăzută de art.99 lit.i), teza a II-a din Legea nr.303/2004.

Analiza structurii normei care prevede abaterea disciplinară, respectiv art.99 lit.i) teza a II-a din Legea nr.303/2004, conduce la concluzia că, pentru ca această abatere să existe trebuie ca magistratul să realizeze elementul material al faptei, și anume să formuleze în aceeași cauză cereri (în realitate „declarații”) de abținere, care să fie nejustificate și repetate (complementul „repetate” se relaționează cu cerința caracterului nejustificat, pentru că pluralul substantivului „ cereri” presupune multiplicitatea, adică însușirea intrinsecă de a fi repetate), ca cerințe esențiale ale acestor fapte ale autorului, și aceste cereri, cu însușirile mai sus prezentate, să aibă ca efect tergiversarea judecății.

Toate declarațiile mele de abținere, nici multe, nici puține, ci atâtea câte au fost necesare, chiar dacă au fost formulate în aceeași cauză, au avut același temei juridic și au dus la întârzierea soluționării cauzei cu dosarul nr.37/751/2014, au fost deplin justificate de cerința de a respecta, pentru inculpatul din acea cauză, plt.maj.(rez.) Tertereanu Gigi-Marian, a dreptului său fundamental la „ un tribunal stabilit de lege”, așa cum acesta este prevăzut în art.6 paragraful 1 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Pentru a putea fi lămurită chestiunea caracterului „nejustificat” declarației de abținere a unui magistrat, desemnat să participe la judecarea unei cauze într-un alt mod decât prevede legislația națională, trebuie mai întâi să fixăm dacă există sau nu există acest drept al inculpatului relativ la organizarea tribunalului prin lege (tribunal pe care îl considerăm pentru această discuție, în mod aprioric, caracterizat de independență și de imparțialitate).

Din jurisprudența constantă a CEDO rezultă că prima condiție pe care trebuie să o îndeplinească un tribunal sesizat cu soluționarea unui litigiu este aceea ca el să fie stabilit de lege. Curtea a statuat că această expresie reflectă un principiu al statului de drept, inerent sistemului Convenției și protocoalelor sale adiționale.

Mai mult decât atât, expresia „stabilit de lege” privește nu numai baza legală a însăși existenței tribunalului, ci și structura formațiunii de judecată pentru fiecare cauză în parte (vezi CEDH, 22 februarie 1996, Bulut&Autriche; decizia din 4 mai 2000, Buscarini& San Marino; 28 noiembrie 2002, Lavents&Lettonie), iar noțiunea de „lege” avută în vedere de art.6 paragraful 1, privește nu numai legislația referitoare la stabilirea și competența organelor judiciare dar și orice altă dispoziție de drept intern a cărei nerespectare ar fi de natură să conducă la constatarea iregularității participării unui membru al formațiunii de judecată la soluționarea unei anumite cauze.

CEDO a hotărât că nerespectarea acestor reguli de către un tribunal semnifică o încălcare a dispozițiilor art.6 paragraful 1 din Convenție (CEDH, 22 iunie 2000, Coeme&Belgique; CEDH raport din 12 octombrie 1978, nr.7360/1976, Zand&Autriche; 6 decembrie 1989, nr.11879/1985, Rossi&France) -  apud C. Bârsan, Conveția europeană a drepturilor omului, Comentarii pe articole, ediția a 2-a, pag.469-471, Editura C.H.Beck, București, 2010.

Dacă nu admitem că există acest drept înseamnă că toate declarațiile mele de abținere au fost nejustificate și toate eforturile mele de a impune respectarea acestui drept, inclusiv prin acest recurs, au fost zadarnice și atunci mă opresc.

Dacă însă admitem că dreptul acesta există, atunci îmi continui pledoaria și arăt că toate declarațiile mele de abținere au început cu expresia „subsemnatul…, judecător desemnat să judece cauza cu nr…, altfel decât prevede legea…” pentru că desemnarea mea să participa ca judecător care întregește completul de divergență în cauza cu nr.37/751/2014 s-a făcut altfel decât prevede legea.

Întregirea completelor de divergență este reglementată de Legea nr.304/2004, care, prin art.17 alin.(2) prevede expresia „Completul de divergență se constituie în includerea în completul de judecată a președintelui sau a vicepreședintelui instanței, a președintelui de secție ori a judecătorului din planificarea de permanență”, expresie copiată „ad literam” de către Consiliul Superior al Magistraturii în Regulamentul de organizare interioară a instanțelor judecătorești (Hotărârea nr.1375/2015, publicată în Monitorul Oficial nr.970/28 decembrie 2015).

În opinia mea, această expresie cuprinde o ordine de prioritate la chemarea la întregirea completului de divergență a agenților enumerați, pentru că, în limba română, în enumerările simple, fără ordine de prioritate între termenii enumerării, nu se pot folosi conjuncții coordonatoare disjunctive diferite – conjuncția „sau” și conjuncția „ori”, în locul unei virgule și apoi alături de aceasta, fără  ca prin aceasta să se modifice caracterul simplu al enumerării.

Pentru că niciodată completul de divergență nu se constituie prin includerea a mai mult de un judecător, devine fără sens, fără semnificație folosirea între președintele și vicepreședintele instanței a conjuncției „sau” în locul unei obișnuite virgule.

În pledoaria mea în fața Secției de judecători am făcut vorbire despre regula simplificării absolute, a parcimoniei,  atunci când se definesc legile, regulile sau noțiunile, cunoscută sub denumirea „briciul lui Occam (Pluralitas non est ponenda sine necessitate), care spune că atunci când se definesc entități se înlătură, se elimină, se rade din aceste legi, reguli, noțiuni tot ceea ce nu aduce un „spor” de înțelegere, de sens, de particularitate, iar în mod corelativ, de câte ori într-o lege, regulă sau noțiune se întâlnește un element „în plus”, atunci el aduce în mod obligatoriu, prin sine, un „spor de înțeles”.

Înlocuirea unei virgule cu o conjuncție coordonatoare disjunctivă transformă, în opinia mea, ordinea indiferentă a enumerării în ordine de prioritate, pentru că, per a contrario, ne-ar obliga să credem că în planificarea de permanență nu am mai putea introduce pe președintele sau vicepreședintele instanței ori pe președintele de secție, lucru nicăieri stipulat de actuala ordine normativ-administrativă a instanțelor judecătorești.

Pentru că este prevăzută prin Legea nr.304/2004 ca o dispoziție de procedură constitutivă de instanță, interpretarea acestei norme este dată doar judecătorilor și mecanismelor de unificare a practicii judiciare care au competența de a da judecătorului unei cauze interpretării obligatorii, prin stabilirea înțelesului respectivei norme.

Această interpretare nu poate fi dată însă Consiliului Superior al Magistraturii și aparatului său tehnic, chiar dacă printr-un artificiu aceștia au copiat-o în Regulamentul de ordine interioară a instanțelor judecătorești, pentru că în efectuarea judecății, în stabilirea întinderii și aplicării legii și în apărarea drepturilor și intereselor cetățenilor, judecătorii se supun numai legii și nu și aparatelor tehnice ale structurilor de management al instanțelor și parchetelor.

În opinia mea, în mod greșit vechiul Consiliu Superior al Magistraturii a stabilit și comunicat prin adresa nr.6765 din 9 mai 2016 modul de constituire a completului de divergență prevăzut de Legea nr.304/2004 și preluat integral în art.111 alin.(1) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești ca pe o formă de explicare a înțelesului unei norme proprii și în mod greșit mi-a fost imputată nerespectarea acestei interpretări, pentru că, în opinia mea, activitatea de interpretare a normelor de procedură penală de către un consiliu judiciar, în speță Consiliul Superior al Magistraturi, excede sferei lui de competență și oricum unei justiții de calitate a unui stat de drept (lucru pe care l-am prezentat explicit și detaliat în replică la interpretarea comunicată prin adresa nr.6765/2016).

Această alunecare de la regulile unei societății democratice nu a împiedicat însă noul Consiliu Superior al Magistraturii, așa cum rezultă din paragraful 2 de la pagina 25 al hotărârii de sancționare a mea, să îmi impute nerespectarea culpabilă a acestui punct de vedere emis de un organ administrativ.

După sancționarea mea,noul Consiliu Superior al Magistraturii a revenit asupra posibilităților sale de a interpreta norma procedural penală și cu adresa nr.7307/2017 din data de 11 aprilie 2017 a comunicat Curții Militare de Apel București că „ dispozițiile legale nu conferă Consiliului Superior al Magistraturii competențeîn interpretarea și aplicarea dispozițiilor procesual penale în materia constituirii completului de divergență într-o cauză pendinte și că o astfel de competență nu se poate dobândi nici pe cale interpretativă întrucât prerogativele unui organ constituțional trebuie prevăzute în mod expres de lege”.

Mă întreb însă, de ce acest lucru nu s-a respectat și atunci când s-a comunicat Curții Militare de Apel București punctul de vedere din adresa nr.6765/2016 în baza căruia s-a stabilit caracterul „nejustificat” al declarațiilor mele de abținere, sau,  de atunci de când s-a emis adresa 6765 din 9 mai 2016, ce   s-o fi schimbat: legea de organizare a Consiliului Superior al Magistraturii sau experiența judecătorilor care l-au compus?

Dacă actualul Consiliu nu își însușește punctul de vedere al celui precedent, de ce totuși mi se impută un punct de vedere dat cu încălcarea legii?

Judecătorii nu pot motiva alternativ hotărâri judecătorești fără să lase impresia „dublului adevăr” sau, mai exact, impresia de „nestăpânire” suficientă a domeniului judecat  și de construire a unei ordinii normative sociale „lunecoase”.

Petenții,contestatori, apelanții, recurenții și cei ce supun criticii în căi de atac hotărârile jurisdicționale și administrative însă pot să invoce temeiuri alternative în motivarea căilor lor de atac pentru că ei își apără propriile drepturi, concrete și indisolubil de legate de propria existență.

Admițând,doar pentru o corectă analiză a stării de fapt,că art.17 alin.(2) din legea nr.304/2004 nu impune o ordine normativă de preferință în constituirea completului de divergență ci creează doar o enumerare indiferentă, în care președintele instanței alege după bunul plac așezarea în operă a oricăreia dintre cele trei teze normative, impunând întregirea completului cu judecătorul din planificarea de permanență, arăt instanței că nici în raport de această „opțiune” de constituire a completului de divergență, introducerea mea în completul de judecare a cauzei cu nr.37/751/2014 s-a făcut tot nelegal, adică fără respectarea normelor din Regulamentul de ordine interioară a instanțelor judecătorești, stabilite pentru rezolvarea incidentelor procedurale de divergență.

Până la intrarea în vigoare a noului Regulament de ordine interioară a instanțelor judecătorești – Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.1375/2015, realizată la data de 28 decembrie 2015, vechiul Regulament de ordine interioară a instanțelor judecătorești – Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.387/2005 , prevedea în art.99 alin.(7) că în cazul întregirii completului de divergență cu judecătorul de permanență aceasta se va face cu „judecătorul din planificarea de permanență aferentă datei la care se vor relua dezbaterile”.

Noul Regulament de ordine interioară a instanțelor judecătorești, prin art.111 alin.(9), a abrogat însă dispoziția expresă care prevedea obligativitatea constituirii completului de divergență prin includerea în completul de judecată a judecătorului din planificarea de permanență, „aferentă datei la care se vor relua dezbaterile”, lăsând pentru guvernarea situației incidentului de divergență norma generală de reglementare a rezolvării incidentelor procedurare din art.110 alin.(7) teza finală, care prevede că „Întregirea completului se face cu judecătorul sau judecătorii din planificare de permanență din ziua în care acestea au fost invocate”.

Incidentul de divergență în cauza cu nr.37/751/2014 s-a ivocat în data de    17 februarie 2016, când conform planificării de permanență adoptată prin hotărârea Colegiului de Conducere al Curții Militare de Apel București din         9 februarie 2016 și nemodificată de hotărârea Colegiului de Conducere al Curții Militare de Apel București nr.4/ 16 februarie 2016 ordinea judecătorilor era:     1. colonel Popescu Petre; 2. colonel Udrea Constantin; 3. general locotenent Buga Cezarian; 4. general de brigadă magistrat Manea Gheorghe; 5. colonel Stancu Radu; 6. colonel Udrea Constantin; 7. colonel Dumbravă Aurel.

Prin hotărârea Colegiului de Conducere al Curții Militare de Apel București nr.4 din 16 februarie 2016 s-a dispus însă schimbarea ordinii judecătorilor din planificarea de permanență prin scoaterea din această planificare a judecătorului colonel Popescu Petre și înlocuirea lui cu următorul judecător de pe lista de permanență, judecătorul colonel Udrea Constantin,  pe motivul că „nu este firesc să intre domnul judecător Popescu Petre, care urmează să se pensioneze pe data de 18 februarie  și să fie chemat pe urmă să semneze hotărârea”, în condițiile în care în Codul de procedura penală există text expres (art.406 alin.(4)) de reglementare a semnării hotărârii în caz de împiedicare a unuia dintre membrii completului de judecată de a semna, eu rămânând în fapt, după această modificare, cel de-al treilea judecător al planificării de permanență din această zi.

Fără să se țină cont de modificarea normativă adusă de Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.1375/2015, constituirea completului de divergență pentru soluționarea cauzei cu nr.37/751/2014, în care la data de 17 februarie 2016 s-a ivit incident de divergență între judecătorii colonel Stancu Radu, președintele delegat al instanței, și judecătorul colonel Chițu Victor, s-a făcut prin  întregirea acestui complet cu judecătorul din planificarea de permanență din data de 17 martie 2017, dată de repunere pe rol pentru judecată în complet de divergență a cauzei în care în planificarea de permanență pe primul lor eram eu, în loc să se întregească prin participarea judecătorului colonel Udrea Constantin, care era primul în lista de permanență din data de 17 februarie 2016.

De ce s-a ignorat timp de un an  de zile această prevedere normativă nouintrodusă de Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.1375/2015 de către toți judecătorii instanței care mi-au judecat declarațiile de abținere, apoi de către Inspecția Judiciară, care a cunoscut modul defectuos, nelegal, de constituire a completului de divergență și la sfârșit de către Secția de judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, care a refuzat să discute caracterul neconform cu norma de întregire a completului de divergență care guvernează activitatea jurisdicțională din România, eu nu pot să explic.

Este esențial să reținem acest lucru pentru că, dacă în cauză aș fi judecat eu, care consider încă prevăzută de legea penală fapta inculpatului, și care eram primul judecător de serviciu la permanență la data de 17 martie 2016, însă doar al treilea judecător de serviciu la permanență la data de 17 februarie 2016, aș fi condamnat pe acesta la cel puțin 2 ani de închisoare cu executare în penitenciar, iar dacă ar fi judecat domnul judecător colonel Udrea Constantin, care consideră că fapta inculpatului nu mai este prevăzută de legea penală, și care era primul judecător de serviciu la permanență în ziua de 17 februarie 2016,  acesta l-ar fi achitat pe inculpatul plt.maj.rez. Tertereanu Gigi-Marian (cum în realitate, în final, după suspendarea mea, s-a și întâmplat).

Justificări metajuridice asupra acestei chestiuni de neregularitate în desemnarea mea în completul de judecată în cauza cu nr.37/751/2014 am întâlnit la toate cele trei entități jurisdicționale sau administrativ-jurisdicționale.

Astfel, judecătorii care mi-au judecat declarațiile de abținere nu au recunoscut nici un moment dreptul inculpatului de a fi judecat de un complet de judecată într-o compunere conformă cu legislația națională, iar în ceea ce privește ordinea de prioritate stabilită de către art.17 alin,.(2) din Legea nr.304/2004, urmată la Curtea Militară de Apel București timp de 3 ani, cât eu am fost președinte al instanței și timp de un an de către judecătorul colonel Stancu Radu, care a ocupat funcția de înlocuitor al președintelui instanței sau de președinte delegat, au apreciat că a fost un „abuz” al meu pentru a determina esențial practica instanței.

Reprezentantul Inspecției Judiciare a apreciat căși în situația în care eu  aș fi fost desemnat în complet altfel decât spune legea, prin hotărârile prin care mi-au fost respinse declarațiile de abținere, viciul de procedură ar fi fost acoperit și eu ar fi trebuit să intru și să judec acea cauză, nerecunoscând dreptul părții la judecarea cauzei sale de către un tribunal instituit de lege și cu privire la constituirea în concret a completului de judecată.

Secția de judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nu a făcut nici cea mai mică vorbire de dreptul inculpatului la un judecător desemnat în conformitate cu regulile de procedură naționale, reținând că proces echitabil înseamnă doar judecarea cu celeritate a dosarului și dreptul părții de a-i fi judecat cu termen rezonabil cauza, evitând să evidențieze că partea era de fapt „un inculpat”, aflat într-o situație de revocare a unei suspendări condiționate a unei pedepse de doi ani închisoare și că, după legea veche, ce trebuia obligatoriu aplicată,  singura soluție legală care se putea pronunța în această cauză era executarea pedepsei în penitenciar de îndată ce s-ar fi pronunțat hotărârea instanței de apel.

De altfel, în opinia mea, judecarea acestei cauze disciplinare nu ar putea fi făcută în mod corect fără a fi relevată și situația de la Curtea Militară de Apel București în ceea ce privește poziția judecătorilor față de infracțiunea prevăzută în art.336 alin.(1) din C.pen., situație care a generat conflictul procesual și apoi, pe cel disciplinar.

Astfel, trebuie spus că la Curtea Militară de Apel București judecă 6 judecători, împărțiți în 4 complete de apel (din care unul exclus de la repartizarea de noi cauze la momentul respectiv).

Cei șase judecători (7 până la pensionarea colonelului Popescu Petre) după publicarea Deciziei Curții Constituționale nr.732/2014, care a declarat neconstituțională sintagma „la momentul prelevării mostrelor biologice” din cuprinsul dispozițiilor art.336 alin.(1) din Codul penal, s-au împărțit în două categorii:

1.Judecători care au considerat că fapta de conducere pe drumurile publice a unui vehicul cu o îmbibație alcoolică în sânge care depășește limita legală nu mai este prevăzută în legea penală, și care au pronunțat în aceste cauze soluția de achitare a inculpaților, în baza art.16 alin.(1) lit.b) teza I din C.pr.pen., respectiv judecătorii colonel Stancu Radu și colonel Udrea Constantin, refuzând să judece fondul cauzei, adică judecători „achitatori”;

2.Judecătorii care au considerat că fapta de conducere pe drumurile publice a unui vehicul cu o îmbibație alcoolică în sânge ce depășește limita legală este încă prevăzută de legea penală, care au continuat să judece cauzele pe fond, respectiv judecătorii colonel Popescu Petre, general locotenent Buga Cezarian, general de brigadă Manea Gheorghe, colonel Dumbravă Aurel și colonel Chițu Victor, adică judecători „condamnatori”.

În condițiile în care, la repartizare, erau active în instanță 3 complete de apel, din care unul format din judecătorul general de brigadă Manea Gheorghe și colonel Popescu Petre, care considerau că fapta este încă prevăzută de lege și pronunțau hotărâri de condamnare a inculpaților dovediți vinovați, altul format din judecătorii colonel Stancu Radu și colonel Udrea Constantin, care considerau că fapta nu mai este prevăzută de lege și achitau pe inculpații trimiși în judecată fără a judeca pe fond cauzele, și unul mixt, format dintr-un judecător care considera că fapta este încă prevăzută de lege, domnul colonel Chițu Victor și un judecător care consideră că fapta nu mai este prevăzută de lege, domnul colonel Stancu Radu, care și provoca incidentele de divergență ce necesitau constituirea de complete de divergență și pe care le întregeau cu un judecător, care statistic, în 25% din cazuri era un judecător „achitator” și se pronunțau soluții de achitare, și în 75% din cazuri era un judecător„condamnator” și se pronunțau soluții de condamnare.

În felul acesta s-a ajuns la situația în care 42% dintre hotărârile pronunțate de Curtea Militară de Apel București în materia infracțiunilor prevăzute în art.336 alin.(1) din C.pen., să fie hotărâri de achitare în baza art.16 alin.(1) lit.b) teza I din C.pen. și 58 % dintre hotărâri să fie de condamnare.

Dintre hotărârile de achitare, pentru 33,3 % completul achitator se stabilea prin repartizarea sistemului ECRIS, iar pentru 8% completul achitator se stabilea prin voința completului de divergență, format din judecătorii colonel Stancu Radu și colonel Chițu Victor, după cum aceștia își alegeau ziua de ieșire în divergență sau de repunere pe rol a cauzei, în condițiile în care, la Curtea Militară de Apel București ordinea din planificarea de permanență a judecătorilor se cunoaște în detaliu pentru o perioadă de cel puțin 6 luni de la data aprecierii momentului de incident.

Ca într-o veritabilă „loterie achito-condamnatoare”, inculpații care erau trimiși în judecata Curții Militare de Apel București pentru infracțiunea prev. de art.336 alin.(1) C.pen., erau achitați, în funcție de „norocul” lor în repartizarea pe complete, în proporție de 33,3 %, și în funcție de felul în care erau „puși” în zile de complet de divergență cu judecător achitator, în proporție de 8%.

Față de această situație eu am apreciat că întregirea completului de divergență, dând curs înțelesului unei ordini de preferință stabilită în art.17 alin.(2) din Legea nr.304/2004, s-ar baza și pe  un substanțial argument de raționalitate și echitate, pe lângă argumenteleliterale și de bună și constantă practică.

Și tot în raport cu această stare generală existentă la Curtea Militară de Apel București și în raport de situația particulară a inculpatului plt.maj.rez. Tertereanu Gigi-Marian, inculpat în cauza cu nr.37/751/2014, pentru care se punea problema să se aplice dispozițiile  aspre ale regimului juridic al vechiului Cod penal, impus de art.15 din Legea de punere în aplicare nr.187/2012, în condițiile în care, în baza elementelor de faptă și vinovățiedacă nu s-ar fi respectat norma națională de constituire a completului de divergență, el ar fi fost judecat de mine și ar fi fost în mod cert sancționat cu doi ani de închisoare, cu executarea pedepsei în penitenciar, iar dacă s-ar fi respectat norma de constituire, inculpatul ar fi fost achitat, încălcarea dreptului acestuia la un tribunal stabilit de lege prin iregularitatea participării unui membru al formațiunii de judecată la soluționarea cauzei luianume determinată, eu am considerat-o și încă o consider incompatibilă cu realizarea actului de justiție.

Susținerile Secției pentru judecători,cum că hotărârile definitive ale judecătorilor colegi din instanță ar putea asana sau regulariza încălcarea normelor de constituire a completului de divergență, le consider nelegale și netemeinicie, în condițiile în care CEDO a decis că organizarea sistemului judiciar precum și componența în materia represivă nu pot fi lăsate la aprecierea puterii judecătorești, tocmai pentru că art.6 paragraful 1 impun organizarea unui tribunal „prin lege” (CEDH, 22 iunie 2000, Coemec/Belgique).



2. Cu privire la statutul constituțional al judecătorului în ceea ce privește „supunerea lui numai legii” și protecția acestui statut, garanțiile ce o însoțesc și obiectivarea lor în activitatea de judecată, trebuie arătat că, în ceea ce privește organizarea, competența și procedura de instanță, acestea nu pot fi lăsate la aprecierea puterii judecătorești. (CEDH, 22 iunie 2000,Coemec/Belgique).

Hotărârile judecătorești, fie ele pronunțate și în raporturile juridice adiacente, aparțin tot puterii judecătorești și prin ele nu se pot stabili elemente de organizare a sistemului judiciar și de competență în materie represivă, iar constatarea încălcării acestei norme este,doar în ultimă instanță,de competența CEDO. (CEDH, 28 aprilie 1989, Savino et autresc/ Italie).

Aceste chestiuni se reglementează prin lege și se interpretează prin mecanisme de lege prevăzute, astfel încât, în cazul stabilirii înțelesului normei prevăzute în art.17 alin.(2) din Legea nr.304/2004 privind constituirea completului de judecată, recursul în interesul legii și hotărârea prealabilă pentru dezlegarea unor chestiuni de drept ar fi fost instrumentele potriviterezolvării diferendului pe înțelesul normei, iar nu punctul de vedere al juriștilor Consiliului Superior al Magistraturii, nu hotărârile în raporturile juridice adiacente pronunțate de către judecătorii „interesați” și „nerecuzabili” și, nici, în final, sancționarea judecătorului cu părere mai largă asupra drepturilor și libertăților justițiabilului.

Aceste instrumente legale nu au fost însă avute în vedere de către Secția de judecători a Consiliului Superior al Magistraturii la luarea hotărârii de sancționare „pentru că ar fi întârziat foarte mult judecarea procesului”.

De esența acestor instrumente, care a scăpat aprecierii Secției pentru judecători, este tocmai judecarea cauzelor după pronunțarea soluțiilor în „interpretări” și numai în conformitate cu acestea.

Dacă Constituția și legea îmi dau, ca judecător, dreptul la interpretarea legii și la opinie separată în pronunțarea hotărârilor judecătorești pe fondul conflictului de drept dedus judecății, atunci Consiliul Superior al Magistraturii nu poate să îmi ia acest drept de interpretare în ceea ce privește chestiunile de competență și de organizare judiciară, fapt care mă determină ca, și din acest motiv să critic hotărârea Secției de judecători pentru nelegalitate.



3.În mod separat de dovedirea caracterului justificat al declarațiilor mele de abținere, critic reținerea de către Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a faptelor de formulare de cereri de recuzare repetate și de acordare de termene de judecată succesive ca făcând parte din elementul material al abaterii disciplinare prevăzută în art.99 alin.91) lit.i) teza a II-a din Legea nr.303/2004.

Arăt instanței că în textul oficial al legii aceste fapte disciplinare nu sunt scrise și că indiferent de eventuale propuneri „de lege ferenda” pentru completarea textului considerat ca premisă majoră a raționamentului judiciar al Secției de judecători, această judecată nu poate să  adune în premisa minoră fapte care nu sunt trecute în lege fără ca inferența logică, adică judecata propriu-zisă, să nu fie și ea iremediabil viciată prin însumarea în rezultatul vătămător global (care mi-a atras suspendarea din activitatea de judecător pentru trei luni) de urmări ale unor fapte netrecute în legea disciplinară.



4.O altă critică de legalitate și de temeinicie o aduc hotărârii atacate din faptul că vinovăția mea și gravitatea faptelor mele au fost deduse și din faptul că nu am soluționat cauza și că am continuat să formulez declarații de abținere chiar și după ce Inspecția Judiciară a exercitat acțiunea disciplinară împotriva mea (pagina 25, paragraful ultim).

În opinia mea, exercitarea acțiunii disciplinare împotriva unui judecător nu este instrumentul prin care, autoritățile administrative, statul, îl pot obliga pe acesta să încalce dreptul părților la un tribunal, la o instanță stabilită de lege, atât sub raportul statutului  ei legal, constitutiv, de existență, cât și sub raportul stabilirii concrete a membrilor formațiunii de judecată în cauza inculpatului, anume determinată.

Refuz să cred, ca cetățean al unei țări democratice, că rolul celor două instituții, Consiliul Superior al Magistraturii și Inspecția Judiciară, ar fi să îl constrângă pe judecătorul supus prin Constituție numai legii, și să îl determine să încalce drepturile fundamentale ale unui justițiabil, așa cum sunt ele consacrate în practica instanței europene, iar în cazul în care nu reușesc să realizeze acest lucru, să îl sancționeze disciplinar și cer instanței de recurs să declare nelegală hotărârea atacată.



5.Critic soluția Secției pentru judecători care mi-au reținut o atitudine culpabilă din faptul că am formulat cereri repetate de recuzare a membrilor completului investit cu soluționarea declarațiilor mele de abținere.

Mai întâi arăt că există „o ușoară nedeterminare” a diferențelor instituționale între abținere și recuzare la toți „profesioniștii dreptului” care au contribuit sau determinat sancționarea mea disciplinară..

Magistrații formulează „declarații” și nu „ cereri” de abținere, fiindcă în primele inițiativa și decizia nașterii efectului actului procesual aparțin magistratului inițiator, iar în cel din urmă doar inițiativa de formulare aparține magistratului, nașterea efectelor actului procesual aflându-și izvorul în  hotărârea judecătorului cererii.

Separat de acest lucru, nici o cerere de recuzare nu mi-a fost judecată pe fond, pentru că s-a considerat de către „completul de autojudecată”,autoinvestit cu prima mea cerere de recuzare, că este „inadmisibilă” recuzarea judecătorului chemat să decisă asupra „declarației de abținere”, pentru că art.67 alin.(2) teza a II-a din C.pr.pen. declară inadmisibilă recuzarea judecătorului chemat să decidă asupra „ recuzării”(sic).

Toate cererile ulterioare de recuzare mi-au fost apoi respinse pe motiv că prima cerere de recuzare îmi fusese respinsă ca inadmisibilă printr-o hotărâre nesupusă niciunei căi de atac și, deci, ca și definitivă.



6.O altă critică pe care o aduc hotărârii atacate este reținerea de către Secția pentru judecători, ca efect al faptelor mele de abținere repetată, de recuzare repetată a completelor de judecată și de acordare de termene succesive pentru soluționarea cauzei, a urmăririi vătămătoare a obstrucționării judecării cauzei într-un termen rezonabil, drept prevăzut de art.6 alin.1 din CEDO.

Aduc în atenție faptul că pentru a putea vorbi despre o judecată și despre un termen rezonabil în care ea să se desfășoare, trebuie ca mai întâi să se vorbească de o instanță de judecată constituită în conformitate cu dispozițiile naționale, atât în ceea ce privește organizarea judiciară și procedura în general, cât și în ceea ce privește determinarea legală a membrilor formațiunii de judecată a cauzei concrete, respective.

Toate, absolut toate declarațiile mele de abținere tocmai lipsa constituiriiîn mod legal a completului de divergență, adică a unei astfel de instanțe, au vizat, au arătat și au vorbit despre ea și despre consecințele ei..

Mi se pare de neînțeles lipsa de preocupare a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturiide a stabili clarmai întâi cum ar fi trebuit să fie constituit completul de divergență, după regulile naționale de la acel moment,apoi cum s-a făcut această constituire la Curtea Militară de Apel București în cauza cu nr.37/751/2014, pentru incidentul din data de 17 februarie 2016 și apoi ce anume mi se impută în raport cu declarațiile mele de abținere stăruitoare în a se respecta legea în întregirea acestor complete, elemente fără de care hotărârea de sancționare pronunțată împotriva mea nu trece din stadiul emoțional în cel rațional, adică acela al actelor de judecată.

Pentru aceste motive, vă rog să admiteți recursul declarat, să casați Hotărârea nr.3J pronunțată de Secția pentru judecători în materie penală a Consiliului Superior al Magistraturii și să înlăturați sancționarea mea disciplinară.









General de brigadă magistrat

MANEA  GHEORGHE